Ezine-kataloger

social-media-488886_960_720

Hva er egentlig en ezine-katalog? Jo, det er et nettsted som publiserer innhold fra ezines eller uavhengige skribenter uten å gi dem noe vederlag, mot at de som skriver artiklene får legge ut linker til sine ezines, andre artikler, profiler på sosiale media, og så videre. Poenget med ezine-kataloger er å samle mye godt og interessant stoff på en enkel måte uten at det koster noe, samtidig som det gir de som skriver og publiserer ezines en mulighet til å markedsføre seg selv, sine ezines, og sine produkter og tjenester.

En problemstilling for slike ezine-kataloger de siste årene har vært at det har vært store endringer i algoritmene til søkemotorene som er mest populære på nettet for tiden, slik at resultater fra ezine-kataloger ikke lenger vises så høyt oppe og dermed ikke gir samme profileringseffekt som før. Dette er svært beklagelig og noe som har skapt en ganske vanskelig situasjon både for katalogene og for mange som driver ezines. Faktisk har mange i bransjen måtte legge ned driften bare på grunn av disse endringene i noen få selskaper som har veldig mye makt i informasjonens verden.

En løsning mange ezine-kataloger har funnet på dette problemet er å legge inn høyere krav til de som vil publisere på sidene deres, samt en gradering av skribenter på forskjellige nivåer avhengig av de artiklene de skriver og deres vilje og evne til å verifisere sin egen identitet gjennom å knytte skrivingen til kontoer på blant annet Facebook, LinkedIn, You Tube, og så videre.

Med disse endringene kan det kanskje være håp for at ezine-kataloger fortsatt har en fremtid. Det store spørsmålet er imidlertid om det finnes nok kvalitet og kompetanse der ute til å nøytralisere alt det mølet som i årevis har blitt publisert av dem som ikke er interessert i kvalitet, men bare i nettrafikk.