Hvordan lykkes med en ezine

1393325062_mail_zhacker

Hva er egentlig poenget med en ezine? Er det å velge et søtt design og få mye skryt av det, eller bruke timer eller kanskje dager på å rive seg i håret mens man tenker på hva man skrive om denne gangen?

Nei! Husk alltid at en ezine er et redskap for markedsføring. Du bruker den til å kommunisere med abonnentene dine og opprettholde kontakten du har skapt mellom dem og deg. Dette er en kanal for å dele nyttig og relevant informasjon, for å selge en produkt eller tjeneste, eller – for de litt mindre ydmyke – å selge seg selv som person og merkevare.

Du trenger ikke å ha en artikkel som er flere sider lang hver gang du skal sende ut et nyhetsbrev. Noen ganger er det nok med bare et kort tips på noen få setninger, så lenge det er et nyttig tips som leserne kan få noe ut av, enten det er praktisk veiledning eller bare inspirasjon. Poenget er simpelthen at du må skape merverdi for leseren. Det krever ikke nødvendigvis en lang artikkel basert på masse research. Husk at det er et mål i seg selv å kommunisere med kunder og lesere regelmessig, og at det må være en prioritet for deg på samme måte som kvalitet, salg og så videre, er en prioritet.

Begynn for all del ikke å tenke på at det er for mye arbeid å skrive en ezine, at du ikke har noe å skrive om, eller at leserne ikke vil høre fra deg. Det vil de alltid, så lenge det er en form for merverdi i det du kan tilby. Leserne vil uansett ikke ha noen negativ respons på å motta noe hvis de vet at du publiserer med jevne mellomrom. De vil se det som noe som skjer med en slags automatikk.