Når politikere blogger

Have your blog

I et forsøk på å gjøre seg enda mer upopulær har Sylvi Listhaug startet sin egen blogg.
At politikere har begynt å selv publisere på nettet er ikke helt nytt, men tiltagende i disse dager. Nøkkelordene for utviklingen er Løgnpressen og Fake News. Den egne bloggen er i så måte en reaksjon på det som beskrives som en presse som åpent viser en politisk slagside, og som til tider hverken evner å holde seg til fakta, eller til å gjøre anstendig research. Mye av det pressen skriver har som eneste mål å selge annonser og å markedsføre produkter, mens det journalistiske arbeidet går på sparebluss, eller er grovt forenklende og partisk.
Offentlige personer, som Sylvi Listhaug, får gjerne problemer med å forholde seg til slike etablerte organer, og det er egentlig ikke så merkelig. Det ligger mye makt i å kunne utforme narrativet, og det ligger mye makt i å kunne utforme perspektivet som en sak skal ses med. Så lenge presseorgan tar denne oppgaven på ansvar, ved å være harde, kritiske og rettferdige, er ikke dette et problem, men når det stadig brytes mot presseetiske retningslinjer, samtidig som det som serveres er oppgulp og mangelfulle analyser, så kan ting kun bære i en retning.
Et belegg for denne trenden finner man allerede i hva som har skjedd med ukeblader med kvinnelige lesere. Henne er det siste i rekken som er i ferd med å legge inn årene. Lesere orienterer seg heller ved hjelp av “Rosa-bloggere” som virker mer ærlige og oppriktige, og ikke gjør noen hemmelighet ut av at de av og til får betalt for å demonstrere produkter. Behovet for den lette blandingen av såpeopera og ukeblad finner man altså i bloggosfæren.
Trenden vil også bli at vi kan lese hva politikere sier, uten at det er blitt silt gjennom hendene til et pressehus.