Ti tips for en vellykket ezine

website-454460_960_720

Hvordan kan du forsikre deg om at en ezine blir et vellykket tiltak for ditt nettsted eller din bedrift? Sjekk disse ti rådene som kan bringe deg et langt stykke på veien mot ezine suksess.

1. Det aller viktigste, hvis du først og fremst har en ezine eller et nyhetsbrev for å sende ut reklame, er at du følger med reklamene dine med en programvare som fører statistikk som viser hvor mye respons du og andre får.

2. Vær spesielt obs på hvilken målgruppe du har. Sender du ut en ezine til macho menn som vil ha testosterontilskudd, er det neppe noe særlig vits i å minne dem på kvinnedagen, for eksempel.

3. Følg med på hvilke annonser du tar inn fra utenforstående. Ikke slipp til useriøse aktører som vil reklamere for rent pølsevev og dermed frata din ezine noe av sin troverdighet. Unntaket ditt er selvfølgelig hvis målgruppen din er litt mer godtroende av seg.

4. Følg nøye med at det ikke blir for mange reklamer i en ezine. Det kan ha en negativ effekt fordi en del lesere vil slutte å abonnere hvis de synes det blir for stort forhold mellom den merverdien du leverer og antallet reklamer.

5. Pass på at du ikke reklamerer for to konkurrerende produkter i én og samme utgave. Det kan forvirre leserne og forarge de som markedsfører produktene.

6. Sats på å vokse, men tenk ikke bare på kvantitet. Noen ganger er det bedre å fokusere på en mer begrenset målgruppe (lettere å selge målrettet reklame), og på enkeltpersoner med mye kjøpekraft. I fremtiden vil det bli mer ulikhet i samfunnet, og mye av pengestrømmen vil gå fra et fåtall mennesker med store pengesummer på konto.

7. Gjør ting enkelt for deg selv ved å resirkulere innhold, men ikke gjør det så åpenlyst at leserne mister interessen.

8. Skriv gjerne flere ezines om gangen, men vent med å publisere. Leserne vil ikke ha for mye å fordøye om gangen.

9. Tilby noe som er gratis. Det har nesten ikke noe å si hva det er.

10. Tillat ikke for store annonser.